Pravidla vnucená této zemi
Nedohoda mezi zdravotními pojišťovnami a poskytovateli nemocniční péče v rámci dohodovacího řízení o cenách zdravotní péče na 1. pololetí roku 2000 a následné rozhodnutí vlády o cenách zdravotní péče ze dne 22. prosince 1999 znovu rozpoutalo vášně ve zdravotnickém rezortu. Občané i další zainteresované strany by měli mít možnost sledováním postojů jednotlivých osob a zájmových skupin a jejich reprezentací přezkoumávat jejich hodnověrnost, hodnotit jejich kvalifikovanost či sledo
vat míru s jakou zaujímají populistické či oportunní postoje. Mnoho z toho však občané a strany neužijí. Nemají totiž dostatek objektivních informací k tomu, aby si na jejich základě mohli vytvářet vlastní úsudek. Nedostatek objektivních informací je ostatně i jedním z klíčových důvodů, proč se nedaří naplnit smysl dohodovacích řízení. Každý, kdo má u nás informace, stráží je pouze pro svoji potřebu, aby je mohl využít, respektive zneužít proti překvapenému partnerovi v jednání. Každý, kdo má u nás informace, zapomíná, že by ve vlastním zájmu jimi měl vybavit i své potenciální spojence. Tak například pojišťovny, které vykonávají ve veřejnoprávním pojištění zprostředkovatelskou činnost pro své pojištěnce, by měly informace poskytovat svým pojištěncům. Nečiní tak a dnes moc dobře vědí, proč tak nečiní, protože se svými pojištěnci nehrají férovou hru. Mluví o solidaritě, ale neuplatňují ji, takže náklady na zdravotní péči standardizovaného pojištěnce se liší mezi kraji a okresy. A to notně. Když lžu svému pojištěnci, nemohu předpokládat, že v něm najdu spojence proti lži jiných, například skupin poskytovatelů, kteří křičí, že vláda je zloděj, když přijala takové rozhodnutí, které obsahovaly dohody mezi nimi a pojišťovnami. Jediným, kdo řve oprávněně, jsou ambulantní specialisté, protože vláda změnila jejich dohodu s pojišťovnami, aby mohla ve veřejném zájmu rozhodnouti o nedohodnuté ceně zdravotní péče v nemocnicích. Oprávněnost křiku však odvozuji pouze od zpochybnění formy. Ano byla povalena dohoda. Byla však ta dohoda správná? Kdo může čímkoliv argumentovat, když vláda sice rozhodla, ale po dvou týdnech není nikde publikováno, proč tak rozhodla, zda je tomu skutečně, jak tvrdí prezidentská Rathova kancelář, aby se zachránil moloch Všeobecné zdravotní pojišťovny, či zda neexistují nějaké objektivní skutečnosti, které by vládu opravňovaly určitý segment zdravotní péče odkázat do patřičných mezí.Já jsem slyšel ledasco. Třeba o tom, že praktické lékaře nezajímá jejich registrovaný pacient ani v noci ani o weekendu, včetně toho, že pro řadu z nich do weekendu spadá i pondělí a pátek. Od čeho prý by pak byla lékařská služba první pomoci. O tom, že při možnosti rozhodnout se mezi hodnotou bodu a počtem uspokojených pacientů se naprostá většina ambulantních specialistů r
ozhoduje ve prospěch volného času a neprospěch pacientů. O tom, že ve většině segmentů zdravotní péče je dosahovaná míra zisku větší než 15% a že této úrovně dosahují stejně tak lázně a stomatologové s vyšším podílem výnosů mimo zdravotní pojištění jako ambulantní specialisté. Třeba i o tom, že podle údajů zdravotních pojišťoven ambulantní specialisté dosahují ve všech oborech většího hodinového příjmu než 500,- Kč na hodinu, jak požaduje naivně Česká lékařská komora a její odborové bojůvky. Také jsem slyšel, že souhrnný výsledek hospodaření za téměř celý minulý rok je negativní ve výši cca 750 milionů korun. Prý je to právě tolik, o kolik méně platily zaměstnanecké zdravotní pojišťovny za lůžkovou péči svých pojištěnců oproti platbám Všeobecné zdravotní pojišťovny.Zdá se, že problémy našeho zdravotnictví jsou konstantní. Pořád jde o licitaci mezi pravdou a lží. Občané mají zájem, aby to špatné divadlo skončilo. Doposud jim ta šmíra nemusela moc vadit. Hrálo se ne na jejich úkor, ale na úkor lidí zaměstnaných ve zdravotnictví. Teď už jsou na jedné lodi. Zdravotnictví začíná šidit i občany - pacienty. Nejprve to bylo pouze rozdíly v regionální dostupnosti a spotřebě péče na hlavu pojištěnce. Dnes se rozsah nespravedlnosti zvětšuje. Pojištěnec neví. A pojištěn
ec, který neví, potenciálně nemá, nemůže. Výhodu má, pokud má známé. Pomohou mu oni nebo peníze navíc. Poprvé má prezident Rath pravdu. Vzali si občany a pacienty jako rukojmí a chtějí více peněz. Proboha, jenom neříkat lidem pravdu, že to je jinak a zejména, že by to mohlo být jinak:Proč to píši ? Protože to jsou pravidla vnucená této zemi. Dnes usilujeme, abychom dostali odměnu za práci stejnou jako v loňském roce se zohledněním inflace, abychom krátce měli zachovánu reálnou mzdu. Beze změny se dočkáme pouze křiku z Rathovy prezidentské kanceláře, že pacienti budou strádat a všichni státní úředníci a naši zaměstnavatelé budou krčit rameny: "My bychom rádi, ale zhoršit zdravotní péči pr
o občany nelze". A ze lži plného systému, který jsem letmo popsal, vyplodí lež největší. Protože kdo půjde říci: "Občané, objem poskytované péče je nadbytečný? Řada výkonů, které jsou vám poskytovány je zbytečná, některé jsou vůči Vám neetické, některé Vám dokonce škodí !!!"Veďme tuto diskusi,ať nám nemusí škodit strana, vláda ani Rathova prezidentská kancelář!
RNDr. Jiří Schlanger
člen Smírčího soudu SKS