Definitiva po česku - EU se nažere a koryto zůstane celé

Součástí připravovaného zákona o státní službě je i prospěšná instituce tzv. definitivy. V ideálním případě by měl definitivu obdržet každý státní zaměstnanec (úředník, pošťák, učitel,...), který je ve službě déle než předem daný počet let (např. 15). Takový zaměstnanec s definitivou nesmí být propuštěn (až na výjimky - trestný čin apod.). Nic víc (tedy zejména se mu nezaručuje, že zůstane alespoň v té funkci, v které aktuálně slouží) a nic méně. Důsledek takového zásahu je dalekosáhlý. Na každém pracovišti vznikne skupina zaměstnanců, ke kterým se jejich nadřízení nemohou chovat jako ke svým vazalům. Tito mohou "beztrestně" nesouhlasit s rozhodnutími a svou letitou zkušeností přispívat k dobrému chodu své instituce a to bez rizika, že jejich přílišná aktivita bude odměněna výpovědí. Tito "senioři" se mohou samozřejmě též zastat mladších kolegů. Tak se stanou zbytečnými odbory ve státním sektoru. A co je nejdůležitější, za přepážkou občan potká sebejistého a vyrovnaného úředníka, kterému nebude zapotřebí zchladit si na něm žáhu poté, co byl "na koberečku".

Jak však má vypadat definitiva ve své české variaci? Kriteriem pro obdržení definitivy nemají být pouze odsloužená léta, ale též "vysoká kvalifikace" (včetně jazykových zkoušek). S definitivou mají být spojeny výhody jako "několik dnů v roce na vyřizování osobních věcí", "navýšení dovolené" nebo "určitá doba, po kterou se v případě nemoci nemění příjem". Je zřejmé, že takovéto výhody nelze aplikovat plošně. A skutečně - tvůrci bez uzardění přiznávají, že se počítá s přibližně 70 000 úředníky, kterým by byla definitiva postupně udělována (všech státních zaměstnanců, na které by se potenciálně měla definitiva vztahovat je několik set tisíc).

Z předpokládaného počtu, nároků na kvalifikaci i rozsahu poskytnutých výhod jasně vyplývá, že "česká definitiva" je šita na míru vyšším a vysokým státním úředníkům. Ten úředník, kterému se občan octne tváří v trář za přepážkou na tom bude stejně, ne-li hůře (část jeho nadřízených si bude svými posty ještě jistější než dříve). Právem bude znechucen a odnese to občan. O možnosti odstranit nepřirozenou odborovou činnost ve státním sektoru ani nemluvě. Funkce odborů a tím i jejich význam se pravděpodobně naopak ještě zvýší.

Připravovaná právní úprava je typickou ukázkou polistopadové chytristiky v ČR. Zákony se nedělají proto, aby něco uspokojivě a strozumitelně upravily - značná část se jich dělá proto, aby se mohla udělat "fajfka" v seznamu. A když už se takou věcí musí ministerští úředníci zabývat, proč by si tu a tam v obsahu té které normy nepřilepšili. Jsme Češi - kdo z nás by to přece neudělal, že?

 

Brno 8.3.2000

Jan Kubalčík

předseda Městského společenství Strany konzervativní smlouvy Brno