Podpora autonomie rodiny, včetně podpory ekonomické, je předpokladem pro zdravý vývoj společnosti. Účelem jednotlivých opatření rodinné politiky by měla být podpora této autonomie. S ohledem na tuto prioritu je nutno konstruovat takový systém finanční podpory rodiny, který by vedl k vyšší míře vědomí nezávislosti rodiny na státu a současně byl motivován cílem odstranit strukturální ekonomické znevýhodnění rodiny. Funkční rodina není sociální problém, ale naopak preventivně řadu sociálních problémů řeší. Investice (formou daňových úlev) do rodiny se na druhé straně vrátí v nižších výdajích na policii, řešení drogových závislostí, justici, vězeňství…
Ve Spojených státech se návrhy na „rovnou daň“ (flat tax) chápou především jako možnost rozšíření autonomie rodiny: základní návrh představuje součet všech příjmů členů rodiny za fiskální rok, od něhož se odečte pevná částka na každého dospělého (ca 10 000 US) a dítě (ca 5 000 US). 17% výsledné částky představuje „rovnou daň“, kterou platí rodina jako celek (William Beach, Heritage Foundation, in: Crisis, duben 1998). U nás navrhla ODS před volbami v roce 1998 rovné zdanění jednotlivců, na něž by teprve dodatečně měla navazovat opatření zohledňující rodinu. Na soběstačnost rodiny by taková reforma efekt neměla. V úvahách českých politiků hraje navíc významnou úlohu ideologický předsudek, který vychází z představy, že živitelem početnější rodiny je nutně osoba s nízkým příjmem. Řada výzkumů přitom ukazuje, že příčinou pauperizace funkčních rodin (tj. těch, kde živitel/é pracuje/pracují) není nízký příjem, ale vysoká hladina zdanění. K cílové představě podpory rodiny daňovou cestou mohou, resp. musejí zatím vést různé mezikroky: všechny by však měly vycházet ze společného důrazu na soběstačnost rodiny. Funkční rodina je ze společensko-ekonomického hlediska prosperující podnik, který představuje dlouhodobý daňový přínos do státního rozpočtu. Přehlížet tuto skutečnost jen proto, že daňový přínos funkční rodiny se dostavuje s určitým časovým odstupem, je krátkozraké: to, co dnes ušetříme na investicích do funkcí rodiny, to budeme muset zítra investovat do sociálního státu.

Použitá literatura:

„Východiska rodinné politiky“, Michaela Freiová, Občanský institut, Studie OI č. 12, Praha 1998

„Rodinná politika pro Českou republiku“, Občanský institut, Studie OI č. 16, Praha 2005