Plán konsolidace veřejných financí v ČR

Podrobný text k Střednědobému programu Konzervativní strany


13 let po sametové revoluci vidíme důsledky polovičatého vypořádání se s komunistickou minulostí a socialistickou mentalitou. Plynulý přechod komunistických politických a policejních struktur do ekonomiky posílil jejich reálnou moc na úroveň, o které se jim před „revolucí” nemohlo ani zdát. Tak jako tenkrát, ani dnes však většině těchto exponentů nejde o blaho celku, ale pouze a jedině o jejich prospěch a prospěch jejich přátel a jimi utvářených bratrstev a mafií, nyní i z řad nekomunistů, kteří se s nimi spojili.
Stát umožnil prohospodaření ohromných prostředků. Nejen prohospodaření prostředků z privatizace, ale i masivní úniky daní a plateb na sociální a zdravotní pojištění, pardonování nesolventních státních podniků, které dluží na daních, sociálním a zdravotním pojištění desítky miliard, vytunelování podniků a bank jej zbavilo jedinečné možnosti zahájení skutečné restrukturalizace hospodářství a zahájení nutné reformy penzijního systému.
Vše to vede k ohromnému nárůstu mandatorních - tedy zákonem stanovených - výdajů státního rozpočtu, k nezahájení důchodové reformy a k stále se zvyšujícímu zadlužení státu. Špatná daňová politika, spolu se špatnou vymahatelností práva a přebujelou státní byrokracií a korupčním prostředím pak vedou k nízké výkonnosti ekonomiky, která není schopna enormní a neopodstatněné výdaje státu pokrýt. Aby se tento nadále neúnosný stav změnil, bude Konzervativní strana prosazovat:

Změnu zákonů pro podstatné snížení mandatorních výdajů státu, tedy zejména sociální dávky všech druhů vyplácet pouze adresně, skutečně sociálně potřebným, za stanovení jasných a nezneužitelných podmínek; jako jednu z těchto podmínek k jejich přidělení ověřovat nejen příjmy, ale i majetek - přitom „důkazní břemeno” musí ležet na občanu, který o dávky žádá.

Redukci počtu státních úředníků všech úrovní s cílem snížit podstatně výdaje na státní správu:

redukcí ministerstev z 15 na 10, s tím, že dále budou existovat ministerstva financí, zahraničí, obrany, vnitra, životního prostředí, zemědělství a spravedlnosti, do ministerstva průmyslu a obchodu se zahrne agenda ministerstva dopravy, do ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy se zahrne agenda vědy a kultury, do ministerstva práce a sociálních věcí se zahrne agenda ministerstva zdravotnictví; ministerstva místního rozvoje a informatiky se zruší;
přehodnocením nezbytnosti stávajících státních úřadů a institucí a podstatným snížením počtů zaměstnanců zbylých ministerstev a úřadů s cílem snížit v příštích 4 letech jejich počty řádově o desítky procent, nikoliv však plošně, ale podle přísně provedených auditů s tím, že 50 % ušetřených mzdových prostředků bude rezervováno pro zvýšení platů. Toto opatření zároveň povede k podstatnému zvýšení kvality pracovníků státních úřadů.


Přísné a spravedlivé nastavení kritérií veřejných soutěží na státní zakázky, dodržování těchto kritérií v soutěžích i při samotné realizaci a posílení kontrolních funkcí NKÚ včetně možnosti ukládání sankcí s cílem uspořit ročně miliardové částky ve všech oblastech, kde hospodaří stát; tím omezit korupci, která vede k předražování zakázek a pardonování nekvalitně odvedených prací, které musí být následně znovu prováděny a hrazeny. Uzákonění, že musí být také zveřejněna smlouva na provedení veřejné zakázky a zhotovitel s tímto musí souhlasit jako s podmínkou účasti ve výběrovém řízení. Zároveň řadu oblastí, kde stát zatím hospodaří sám, převést na soukromé subjekty, např. ve výstavbě dálnic, zprivatizování železnic, apod.

Zavedení plateb studentů za vysokoškolské studium s podporou studentských půjček pro plné finanční pokrytí nákladů na vysokoškolské studium (prospěchová stipendia jako motivace k nadprůměrným studijním výsledkům musí být posílena). Tím bude pěstována u mladé generace zásada, že vklad do vzdělání je osobním rozhodnutím a investicí, která z celoživotní perspektivy povede k dosažení dobré životní úrovně. Také bude jednoznačně deklarováno, že ve všech oborech, kde je zaměstnavatelem stát, bude vysokoškolské vzdělání náležitě odměňováno. Platby za studium samozřejmě povedou i k podstatnému zvýšení úrovně vysokých škol.

Přísné oddělení státního rozpočtu, sociálního a zdravotního pojištění a postupné nastolení stavu, že sociální pojištění musí plně pokrýt základní důchody a sociální síť státu a zdravotní pojištění musí pokrýt jasně definované náklady na zdravotní péči s tím, že do zdravotnictví poplynou i výnosy spotřební daně za alkohol a za cigarety a že levnější výkony i péči a služby nesouvisející přímo se zdravotními výkony bude hradit pacient, až na občany starší 70 let a ty, kterým je přiznán plný invalidní důchod. Nejdříve však provést nastavení parametrů zdravotní péče a audit hospodaření zdravotnických zařízení, včetně posouzení jejich potřebnosti.

Důsledné použití výnosů z privatizace zbývajících státních majetků na:

umořování státního dluhu;
odstraňování starých ekologických zátěží;
dotace přechodu na nový penzijní systém.


Změnu všech daňových zákonů s cílem posílit výkonnost a konkurenceschopnost ekonomiky, umožnit širokým vrstvám obyvatelstva více rozhodovat o užití svých příjmů, zvyšovat životní úroveň, úspory, investice a uchovat poctivě nabytý majetek pro dědice nebo obdarované:

daň z příjmů fyzických osob - 15 %, s tím, že příjmy do 12000,- Kč měsíčně (144 000,- Kč ročně) jsou od daně osvobozeny; před zdaněním se též odečtou všechna ze zákona povinná pojištění (zdravotní, nemocenské, sociální) a zákonem stanovené odečitatelné položky;
daň ze zisku právnických osob - 15 %;
DPH za služby - 5-7 %;
DPH za potraviny a zboží - 15-17 %;
dědická daň - 0 %;
darovací daň - 0 %;
daň z nemovitosti - v současné výši jako příjem obcí;
daň z převodu nemovitostí - 0 %;
daň z úroků a dividend - 0 %;
spotřební daň z pohonných hmot - stávající nebo nižší, s důsledným použitím daňového výnosu pro silniční síť ČR;
spotřební daň z cigaret - 1 Kč/ ks;
spotřební daň z alkoholu - podle současného (2003) návrhu Ministerstva financí;
silniční daň - ve stávající výši s důsledným použitím daňového výnosu pro silniční síť ČR.


Důsledné uplatňování stávajících zákonů k postižení hospodářských přečinů a trestných činů; majetky těmito činy získané budou zkonfiskovány a znovu zprivatizovány;

Přijetí ústavního zákona, dle kterého by bylo nutné pro zvýšení jakékoli daně nebo pro zavedení daně nové získat v zákonodárných sborech kvalifikovanou (nad 3/5) většinu, zatímco pro snížení nebo zrušení jakékoli daně by postačovala většina prostá (nad 1/2);

Při prosazení současné (2003) vládní „reformy veřejných financí” navrácení řady podstatných opatření do původního stavu, zejména v odvodech živnostníků, případně provedení úprav dle bodů a) - m).


S navrhovanými změnami také zrušit všechny výjimky a daňová zvýhodnění, které vedou zase jen k obcházení a korupci. Zároveň zpřísnit trestní sazby za daňové podvody. Pro podporu rychlého a efektivního vymáhání daňových nedoplatků posílit exekuční oddělení finančních úřadů, a učinit je zodpovědnými za důsledné vymáhání daní s tím, že při neplacení daní dvě čtvrtletí za sebou finanční úřad podá soudu návrh na konkurz.
Veškeré daňové povinnosti, které plní zaměstnavatel za zaměstnance, převést na zaměstnance, s cílem neumožnit nesolventním zaměstnavatelům pokračovat v podnikání a hromadit daňové dluhy. Předkládání podkladů pro finanční úřady za zaměstnance zůstane povinností zaměstnavatele.
Ve všech případech se politika snižování daní ve středně a dlouhodobé perspektivě osvědčila; zatím posledním pozitivním příkladem je současný růst hospodářství USA. Jsme plně přesvědčeni, že navržená opatření a výše daní povedou i v České republice k vyšší daňové výtěžnosti, k vyšší výkonnosti hospodářství i ke zvýšení životní úrovně, sociálních jistot a kvality života a to pro všechny vrstvy obyvatelstva. Konzervativní strana je přesvědčena, že po letech diskreditace pravicové politiky občané pochopí, že konzervativní politika není asociální, určená privilegovaným a bohatým, ale že je určena všem, kteří věří, že vlastním poctivým úsilím skutečně pozitivně ovlivní svůj život.



Brno, 27. září 2003, Sněm Konzervativní strany