Konec
demokracie v českých zemích?
Letos
opět půjdeme k volebním urnám. Možná opět přibude mnoho občanů, kteří si
tento, téměř zbytečný akt, odpustí. Není divu. Stále stejné tváře na
bilbordech, tváře spojené s neúspěchy nebo planými sliby. A přesto se tam
objevují stále a stále. Proč? Prostě proto, že si tito lidé zajistili, aby je
nikdo nevyměnil. Jednou z těchto zdí je pětiprocentní hranice pro vstup
politického subjektu do parlamentu a druhou nedostatečné fungování stran
uvnitř.
Řekněme
si, je důležité, aby se lidé v politice měnili? Ano, je to nejdůležitější.
V podstatě jsou důvody specielní, které platí jen pro náš stát a důvody
obecné, které platí pro jakýkoliv demokratický stát.
Specielní
důvod je ten, že většina stávajících politiků se dostala do politiky
v období transformace. Kriteriem byly určité názory tohoto člověka a možná
schopnosti. V žádném případě ne zkušenosti (třeba s regionální
politikou apod.). To také nešlo. Zkušenosti s politikou měli jen
komunisté. Proto tito lidé začínali jako nezkušení a mnohdy nevěděli dobře, co
lidé "dole" chtějí. Ve vysoké politice se zkušenosti "zdola" nezískávají, tam
se získává pouze nějaká rutina, navazují se vazby a učí se dvorská etika. To
vše je sice potřebné, ale samo o sobě to nestačí. Nové podněty mohou přinést
jen lidé zdola. A ti se nekonají.
Obecný
důvod je, že člověk - politik - se opotřebovává. Takový opotřebovaný člověk
může nastoupit snad na nějakou formální funkci (třeba prezident), ale už se
nehodí pro výkonnou politiku. Co je to takové opotřebování? To je rozsáhlý
komplex, řekněme si ty nejdůležitější atributy. Politik naváže příliš mnoho
vazeb, zaváže se příliš mnoha lidem, kteří mu pomohli odstranit jeho "kopance"
nebo mu pomohli dosáhnout některé funkce, dá příliš mnoho slibů, které nesplnil,
vyřkne mnoho hloupostí, které musí opakovat, aby se neřeklo, že mění názory. A
tak je stále více vázán a nemůže se správně "rozletět". Hlavně však neví jak se
mění situace dole. Ztratí kontakt s "masami". Někteří to překonávají méně nebo
více a podle toho by mohli vydržet v politice kratší nebo delší dobu.
Jednou ovšem ten čas nastane. Za první republiky se říkalo, že politik musí
umět mlčet (aby příliš mnoho nesliboval a nenamluvil mnoho hloupostí) a včas
odejít. To druhé se však z politiky vytratilo.
Změna
politických tváří v zastupitelské demokracii může proběhnout dvěma
způsoby. Demokracií zevnitř stran a demokracií vně.
Demokracie
zevnitř znamená obměnu lidí uvnitř strany. Správně by lidé s určitými
zkušenostmi a úspěchy v nižších funkcích (v regionální politice,
v mediích) měli kontinuálně nahrazovat vyšší kádry, a ty by měli opět
sejít dolů. To vyžaduje ovšem širokou členskou základnu (aby byl dostatečný
výběr) a potom zajištění postupu. V současných stranách nevyjímaje ty
novější (US) to tak není. Ve vysoké politice se motají stále stejní lidé (pouze
výjimky potvrzují pravidlo) a na regionálních úrovních se zase objevují jen
stejní lidé. Pokud dojde k posunu, je výjimečný a pomalý. Stranická
základna je malá a nekvalitní. Není odkud brát. Také chybí oslovování a
získávání schopných lidí do politických stran. Politici si těch několik členů
své strany pěstují, aby je vždy v primárních volbách zvolili a proto ani
masovou stranu nepotřebují, taková by je totiž rychle vyměnila. Nová tvář nemá
šanci, pokud snad ji ti nahoře nevyberou. Sobectví a závist vykonávají svoje.
Demokracie
vně stran znamená postupné prosazování nových stran do politiky. Tomu brání
volební zákon. Na regionální úrovni se objevují schopní nezávislí zastupitelé i
starostové obcí, ale dál nemají šanci. Pokud by vstoupili do některé strany,
nechají je "viset", založit novou stranu nemohou, protože nemají peníze na
registraci a na bombastickou kampaň, kterou by taková strana musela mít, aby
vstoupila do povědomí lidí a získala více než 5% hlasů. Velké peníze české
subjekty nemají, šanci by měli možná některé mafie, nebo zahraniční kapitál
(slyšel jsem že i Kožený chce do politiky, ten by na to peníze měl, ale to snad
chceme?). V tom je opět nebezpečí pětiprocentní hranice. Pokud by tato
hranice nebyla, může taková strana postupně získávat voliče, peníze
z politiky postupně dostávat a postupně růst.
U
nás se projevují záporně oba principy nedostatečné demokracie a platí oba
důvody pro nedostatečnou výměnu kádrů. Bohužel vznikla nějaká dohoda nebo shoda
mezi stranami, protože se tak projevují všechny, které jsou v parlamentu,
a nejen ty dvě největší (opoziční smlouva). Proto můžeme mluvit o krizi
zastupitelské demokracie.
Stojaté
vody v naší zastupitelské demokracii vedou některé "myslitele" k prosazování
jiných forem demokracie.
Participační
demokracie znamená zvýšení vlivu občanských sdružení a jiných iniciativ na
politiku. Tak jako nejsou v našem státě velké politické strany (počtem
členů), nejsou ani masové organizace, které by snad měly dostatečnou základnu a
demokratickou strukturu. Je to dáno tím, že lidé obecně ve vyspělých zemích se
politicky neangažují. Pokud bychom umožnili nějakým občanským sdružením nebo
organizacím vliv na politiku, využijí toho organizace řízené ze zahraničí nebo
placené opět nějakými finančně zajištěnými mafiemi. To nelze připustit. I když
máme nedůvěru ke zvoleným zastupitelům, přece jen jsou to lidé nějak
demokraticky zvolení a jejich postoje jsou známé. Neznámé anonymní organizace,
jen s několika členy, zato dobře zajištěné, nejsou přece zástupci lidu.
Přímá
demokracie (přímá volba osobností) je možná pouze v malých jednotkách,
max. do 5 tis, obyvatel. Tam se lidé znají a mohou zvolit svého zástupce nebo
přímo starostu. Pro větší celky to nejde. Tam opět musí být zástupce volící
další zástupce.
Přímá
demokracie pomocí různých peticí a referend je problematická. Hlavní nebezpečí
referenda je špatná informovanost občanů. Občan obvykle se problému příliš
nevěnuje a nezná všechny okolnosti (na rozdíl od zastupitele, který je
politický profesionál a má to v "popisu práce"). Pýcha některých občanů,
kteří by chtěli rozhodovat, ale přitom se o problém nezajímají (ani na to
nemají čas a kvalifikaci), může být scestná. Příkladem může být referendum o
jaderné energetice v Rakousku, kde většina občanů rozhodla proti. Pyšní
občané jsou stále na své rozhodnutí hrdi a nepřipustí si, že rozhodli špatně o
věci, které řádně nerozuměli. Toho zneužívají populističtí a nacionalističtí
politikové. Několik odborníků, kteří chtěli věci vysvětlit, byli ukřičeni
nátlakovými skupinami využívajícími xenofobie. Referendum o podobných otázkách,
majících odborný význam, je úplný nesmysl. Navíc voliči nemusí rozhodovat zcela
zodpovědně a nikdo je za jejich rozhodnutí nevolá k zodpovědnosti. Rozpor
mezi pravomocí a zodpovědností, byl hlavním nedostatkem feudálního a
komunistického zřízení, kdy vedoucí činitelé nemohli být voláni
k zodpovědnosti za svá pochybení. Víme jak to dopadlo. Za každé
rozhodnutí, by měl být, pokud možno, někdo zodpovědný a nést důsledky. To
referendum neumožňuje, protože davy jsou anonymní.
Velkou
roli při referendu hrají sdělovací prostředky. Kdo je ovládá, ovládá občany
(viz stávka v české televizi). Ti potom rozhodují podle různých stupňů
psychické manipulace, které sdělovací prostředky předvedou. Nezapomeňme, že
třeba noviny jsou už téměř všechny v zahraničních rukou. Kdo potom
rozhoduje v takovém referendu? Opět mafie ovládající sdělovací prostředky.
Jsou
ovšem referenda, která by se mohla, bez velkého rizika, uskutečnit. To jsou
referenda k obecně známým problémům.
To ovšem zase spěje spíše k obecní úrovni, kde jsou občané
s problémem seznámeni. To je třeba referendum, zda má obcí vést silnice
apod. Na celostátní úrovni to mohou být pouze referenda o závažných otázkách
týkajících se nezávislosti státu. Zde totiž zastupitelé ani nemají právo o
těchto závažných otázkách rozhodovat sami. Další referendum by mohlo být na
základě petice občanů věrohodně podepsané určitým poměrně velkým počtem občanů,
která by již obsahovala otázku k referendu. V takovémto případě se
předpokládá, že občané problém znají. Diskuse k této otázce by se potom
musela vést ve státních sdělovacích prostředcích. Vše to by musel přesně
stanovit zákon. Takovým způsobem by se mohl třeba změnit volební zákon, protože
poslanci sami nikdy pětiprocentní hranici nesníží a stejně tak ani svoje platy.
Ani v nastávajících volbách není řešení
nevolit. Furiantství se nevyplácí. Nutno uvažovat relativně. Přibližně vybrat
politika, o kterém víme, že hájí zájmy státu. Hlavně rozpoznejte ty, kteří
slouží jen sobě nebo cizím zájmům.
Ing. Vlastimil Podracký
člen ÚR KAN
vpodracky@volny.cz
www.kan.cz