Počátky procesu obnovy politické kultury po roce 1977

Alena Hromádková

 

ing. Alena Hromádková, učí na FSV UK. V letech 1991 - 1992 byla mluvčí Charty 77. Poslední článek, který jsme od této autorky v revue Střední Evropa publikovali, byl Pokus o vyrovnání se s evropskými standardy (příklad České republiky) (2000, č. 101).

 

Dne 23. 3. 1976 vstoupily v bývalé ČSFR v platnost, po jednáních v Helsinkách, dvě důležité úmluvy OSN: Mezinárodní pakt o občanských a politických právech a Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech. Oba dokumenty byly po ratifikaci uveřejněny v říjnu 1976 ve Sbírce zákonů ČSFR (č. 120).

Vzhledem k tomu, že širší veřejnost nebyla o podstatě věci nikterak informována, využilo asi dvě stě intelektuálů, umělců a bývalých politiků příležitost k bezprecedentnímu činu - k petiční podpoře tzv. helsinského procesu. Šlo vesměs o reformní komunisty, levicově orientované liberály a křesťany různé provenience a angažovanosti, kteří se rozhodli otevřeným prohlášením a zorganizováním podpisové akce žádat řádné zavtělení uvedených mezinárodních právních norem do československých zákonů a veřejné praxe. Tak vzniklo Prohlášení Charty 77, které bylo uveřejněno 1. ledna 1977. V tehdejší době šlo o  čin, který vhodně využil změněného mezinárodního klimatu k průlomu do normalizační stagnace v okupované zemi.

Prohlášení Charty 77 navázalo na iniciativu západních politiků, kteří hledali způsob, jak dostat do pohybu komunisty manipulovaný veřejný život a iniciovat vznik, aspoň  nějak veřejně činných paralerních struktur. Vstřícné gesto směrem k partnerské spolupráci se Sovětským svazem a jeho satelity  tak poprve od konce druhé světové války vytvořilo prostor pro kritiku totalitních vlád, aniž by tím pro oponenty vzniklo riziko fyzické likvidace. I při následných perzekucích mnoha signatářů nemohl tehdejší režim již stavět své kritiky zcela mimo zákon,  ke všemu v atmosfeře legálně podložené reakce zahraniční veřejnosti.

Celá situace krystalizovala v době nástupu J. Cartera do prezidentského úřadu, ve vrcholícím období působení B. Kreiského v Rakousku a ve chvílích krize německé východní politiky. Rovněž ohlas v samotném SSSR (A. Sacharov), Polsku (KOR), Maďarsku, Jugoslavii a Rumunsku svědčil nejen o pochopení nastoupené cesty, ale i o zásadním a politicky dosažném zájmu v zámoří  (Times, 10. 2. 1977 nebo New York Times, 27. 1. 1977).

Samotný text Prohlášení Charty 77 měl stroze legalistický charakter a upozorňoval na potřebu obnovy řady základních lidských a občanských práv (například právo na svobodu svědomí, projevu, možnost opustit zemi atd), aniž by analyzoval příčiny ztráty těchto práv. Petiční charakter Prohlášení Charty 77, respektive její ostentativně nepolitický způsob vyjadřování a organizace byl vyjádřen slovy “nemá stanovy, stálé orgány a organizačně podmíněné členství... není základem k opoziční politické činnosti. Chce sloužit obecnému zájmu.1)

 

 

Pokusy o desovětizaci ve střední Evropě

 

Stalinova smrt v roce 1953 otevřela prostor pro vlnu kritiky tzv. kultu osobnosti. Zdaleka nešlo o analýzu stalinismu jako systému a již vůbec ne o popis, diagnózu a nástin terapie poměrů v civilizačně všestranně zaostávajícím regionu . Československo uskutečněním masové deportace sudetských Němců vyslalo již v letech 1945 - 1946 Stalinovi signál, že jeho velmocenské praktiky nenarazí na větší odpor. Další projevy ”dobré vůle” přišly cestou vyřazení pravicových stran z politiky a zavedením omezené demokracie v podobě spolupráce  levicově orientovaných stran v rámci pseudokoalice s názvem Národní fronta. Po prvních poválečných volbách v roce 1946 Komunistická strana Československa již jednoznačně politickému vývoji dominovala a dařilo se jí jakékoli skutečné politické soutěži účinně čelit. Socialisté a lidovci přežili jen v míře, v jaké s KSČ poslušně spolupracovali. Na podzim roku 1948 se komunisté opět spojili se sociálními demokraty - to již byla vlna fyzického teroru a konfiskací majetků na postupu a republiku nakvap opouštěly desetiticíce politicky či obecně občansky angažovaných a produktivních  lidí. Začal proces likvidace základních civilizačních struktur hospodářského, morálněkulturního a samozřejmě politického charakteru v posledním liberálně demokratickém státě střední Evropy.2)

Zdecimovaná politická scéna a občanská společnost si měla v atmosféře zatýkání, konfiskací a každodenního indoktrinování mladých i starších ve školách a na pracovištích “dobrovolně” uvědomit, že komunistická strana coby avangarda všeho pokroku je nejen jediným absolutním vládcem v zemi, ale také jediným možným zprostředkovatelem mezi vůlí Moskvy a zájmy československé společnosti. Po událostech v Polsku a Madarsku v r.1956 bylo dogmatické teoretizování o jednotné vůli lidu neudržitelné, stejně jako špatné hospodářské výsledky. S novou generací stranických intelektuálů se vynořila i potřeba reflexe jak minulých, tak i současných událostí. Z věznic a koncentračních táborů se vrátili domů mnozí političtí vězni, kteří byli schopni vypovídat o svých zkušenostech z perzekuce jak  v dobách nacistické okupace, tak i v době nejnovější. Poprve se dostali do různých knižních, muzejních a archivních fondů i nekomunisté, byť šlo pouze o mladé lidi v postavení studentů společenskovědních oborů. Z  neoficiálních debat vyplynulo, že sovětizace poměrů nemůže být ani efektivně zbrzděna, ani zastavena, natož překonána, bez podstatné podpory zvenčí. Nekonformní komunisté potom podlehli představě, že je možná reforma strany zevnitř a následně poté určitá liberalizace společnosti jako celku. Počátek šedesátých let lze také chápat jako novou úmluvu starého vedení KSČ s vrstvou nových mladých kádrů a různých souputniků následovně: moc a  nezpochybnitelná autorita náleží i nadále politbyru, neškodná nekonformnost  a kulturní činnosti těm aktivnějším.

Nicméně hospodářská stagnace a každoroční propady HDP posléze vedly k otevřené krizi, která počátkem roku 1968 vynesla do čela KSČ nevýrazného aparátníka z Bratislavy A.Dubčeka, který vynikal pouze dobrou znalostí ruštiny a neutuchající loajalitou k Moskvě. Průměrnost tohoto nového předsedy KSČ  měla uspokojit všechny zainteresované strany: staré dogmatiky, reformní křídlo i znepokojené vedení KSSS. Scénář postupné obrody komunistického režimu ale narušila rychle oživlá aktivita a iniciativa širokých vrstev občanstva. Fenomény jako KAN a K 231 brzo přesvědčily vedení Varšavské smlouvy o potřebě zasáhnout proti “kontrarevoluci” v ČSSR vojenskými prostředky. Srpnová invaze v roce 1968 nejen otřásla posledními iluzemi o pravé povaze komunismu uvnitř zemí střední a východní Evropy, ale hlavně na Západě. Hra na legitimitu komunistických režimů skončila de iure konečně i v Československu. Likvidace nejloajálnější nomenklaturní garnitury sovětského impéria, která nechtěla nic jiného než daný stav humanizovat, respektive vylepšit, aby ho nemohla ohrožovat oprávněná nespokojenost občanů, nemohla časem nedynamizovat politiku vůči Moskvě na celém světě jak na straně levice, tak i pravice.

S nástupem tzv. “normalizace” byla  nejen k účelově uvolněna sociální politika ( šlo o rozsáhlou podporu mladých rodin,  byl podporován velký vzestup porodnosti, rozšířila se družstevní výstavba bytů, zvýhodnil se odchod do penze apod.), ale také k emigraci několika set tisíc občanů do ciziny. Současně proběhla velká čistka reformně komunisticky orientovaných členů KSČ - více než pět set tisíc lidí bylo donuceno opustit svá dosavadní místa či rezignovat na možnosti profesního postupu. V zákulisí došlo k tvrdému vyřizování účtů (včetně odsouzení pod různými záminkami) hlavně mezi pracovníky tajných služeb, diplomatického sboru a armády.  Na veřejnost pronikly pouze informace o procesech s intelektuály či umělci (Luděk Pachman, květen 1972, Jan Tesař, červenec 1972, Milan Hübl, srpen 1972, Ota Ernest, říjen 1977). Morálně politická atmosféra se opět ocitla v rovině deprese a beznaděje. Životní perspektivy se pro příslušníky nekomunistické většiny národa opět zúžily na dilema vnější či vnitřní emigrace, v řadě případů potom na pocit smutného zadostiučinění z faktu, že není revoluce, která by nelikvidovalai své vlastní děti. Neschopnost efektivně vládnout, politická korupce nepředstavitelných rozměrů, organizace kriminálních činů v zahraničí, bezostyšný hospodářský i politický klientelismus, věčné kádrování a zatěžovala zaměstnanců všech kategorií úmornými politickými školeními, podněcování atmosféry denuncování a podbízení se mocným atd. charakterizovaly zasahování stranické mašinérie do všech podstatných oblastí života. V podstatě šlo o variace na staré téma Kominterny: stabilizace poměrů věčným vyvoláváním skutečných či předstíraných konfliktů.

Vládní forma českolovenského státu se definitivně převtělila v otevřený stranicko-oligarchický protektorát okupačního charakteru, jehož skutečný charakter již nebylo možné jakkoli kamuflovat.

 

 

Charta 77 - její možnosti a omezení

 

Již první vlna signatářů Prohlášení Charty 77 byla tvořena lidmi zhruba tří světonázorových poloh: reformními komunisty, liberály a křestanskými demokraty různých odstínů a zkušeností. Političtí vězni (až na patnáct) si v naprosté většině nedokázali stoupnout do jedné řady s těmi, kdo komunistický režim v padesátých či šedesátých letech budovali anebo vylepšovali. Nicméně příležitost ke komunikaci napříč sociálně-politickým spektrem nebylo pro koncepčně uvažující lidi možné nevyužít, a tak se k druhé a třetí vlně přidala řada těch, kdo věřili, že něco se dělat v nových podmínkách prostě musí, bez ohledu na to, k čemu to jednou povede.

Na základě konsensu nejvlivnějších a nejaktivnějších signatářů postupně vznikal kolektiv mluvčích Charty 77 a skupiny aktivistů, které se podílely na tvorbě různých analýz, dokumentů, organizaci kulturních a vzdělávacích činností a výměně názorů se zahraničními pozorovateli, akademiky či prostě náhodnými, ale zainteresovanými návštěvníky. V té době ještě žili poslední aktéři předválečné a poválečné politiky, takže nebyl problém zrekonstruovat obraz první republiky bez zátěže ideologické sklerózy marxistických interpretací. Charta 77 byla samozřejmě kontaminovaná agenty státní tajné policie, ale to již bylo a je od nepaměti riziko každého osobně i společensky angažovaného konání v dobově podmíněném kontextu střední Evropy.

Z hlediska metodologického byla naprostá většina dokumentů Charty 77 zpracována na základě strukturálně funkcionalistického přístupu. Tzn. že obvykle šlo o popis stávající situace v určité oblasti společenského života v období normalizace či krátce po něm v duchu polarity funguje/nefunguje. Zcela chyběl historický přístup a politicky relevantní interpretace z hlediska pokračujícího civilizačního propadu v kontextu bouřlivě se vyvíjející se Evropy jako celku. Vyjimku tvořila osobně, morálně a společensky zásadně fundovaná diskuse vedená předními historiky a intelektuály disentu či lidmi na ně napojenými např. v otázce vysídlení československých Němců po druhé světové válce. Byli to eurokomunisté v Chartě 77, kdo příslušné závěry odmítli publikovat (a to i proti vůli V. Havla).  Tato skutečnost je příčinou hlubokého rozdělení odborné veřejnosti dodnes, i když byla neudržitelnost principu etnické čistky právně a politicky zřejmá pro politicky uvažující lidi již v roce 1945 a je stále politickoprávním problémem ve vztahu k našim sousedům dodnes.

Rezervovanost a opatrnost chartistů byla s ohledem na proklamovaný nepolitický charakter  Charty 77 pochopitelná, ale v principiálních otázkách (jako je vztah k našim bývalým československým spoluobčanům ) málo nosná a přesvědčivá. Další výjimku svou dikcí a obsahem představoval  dokument Právo na dějiny (květen 1984), který zásluhou tehdejšího mluvčího Václava.Bendy uveřejněn byl. A v něm se mimo jiné konstatovalo: “... za všechno, co se děje v nás anebo kolem nás, máme nějakou osobní zodpovědnost. Sama možnost dát smysluplnou odpověď a ručit za své činy však předpokládá jistý časový rozměr a tedy také dějinnou zkušenost jako zdroj pochopení a kontinuity. Jestliže se zasazujeme za dodržování lidských a občanských práv, pak se to nedílně týká i znovuoživování historické paměti a v posledku i rekonstrukce dějinné zkušenosti jako takové... bez porozumění jejich smyslu je uplatňování těchto práv pouhou hrou, často dokonce škodlivou a nebezpečnou hrou.”3) Polemika, která v souvislosti s tímto dokumentem proběhla, vedla u reformních komunistů a liberálů k postoji později představovaném lapidárním heslem o potřebě tlusté čáry za minulostí... V této souvislosti není bez zajímavosti, že v čele dnešní KSČM stojí dva historikové, kteří nihilistický přístup k historii i politice nejednou obratně využili a stále využívají k vytváření pochybností o všem, co se odehrálo nejen před rokem 1948, ale i po roce 1989.

Charta 77 po roce 1989 byla již více či méně společensko rituální záležitostí, protože řada jejich exponentů obsadila vedoucí místa ve státních či parlamentních strukturách. Nicméně pro mnohé řadové chartisty bylo nutné aspoň dodatečně zmapovat její skutečnou vnitřní konstelaci sil, vliv skupiny OBRODA, odhadnout reálnost pokusů o kontinuitu, pokud šlo o křesťanskodemokratické hodnoty atd. Ukončení její činnosti bylo v roce 1992 de facto ukončením činnosti kolektivu mluvčích, protože formálně nešlo o individuálně vyjádřený souhlas všech signatářů petičního textu z roku 1977 v otázce jak komunikovat v podmínkách nového společenského pohybu. Nebyla vůle ani finance ke strukturaci a novým aktivitám, jež by se prohloubeně analyticky a kriticky vyrovnávaly s rychle se měnící realitou různých popřevratových situací včetně některých nejasností ohledně ukončení činnosti švédských zakladatelůi Nadace Charty 77 ve Stockholmu.

               

 

Důsledky neexistence třídní společnosti

 

V jednom komunismus rozhodně uspěl. Zničil historicky vzniklé rozvrstvení  české společnosti, které umožňovalo rovnovážně pojatý hospodářský a politický vývoj v souladu s postupně se vzvíjejícími a přiměřeně krzstalizujícímí kulturními, hospodářskými a politickými yájmz hlavních uskupení. Moderní sociální diferenciace je především věcí zápasu o určité hodnoty, jako jsou například svoboda, principy spravedlnosti a osobní zodpovědnosti oproti touhám po mechanickz a geometrickz pojaté rovnosti, sociálních jistotách a vyvázanosti z rizik, jež nezávislé a kritické myšlení a jednání představují.

S vyprázdněním obsahu historicky vzniklých struktur hospodářského, politického a kulturního charakteru a s pokusy zničit morálně náboženský přístup ke světu  začala být prosazována jednostranně materialisticky a konzumně orientovaná společnost po r. 1948 i u nás. Ve střední Evropě i relativně kulturně a hospodářsky vyspělé Československo mělo mezi dvěma světovými válkami vážné vnitřní problémy s udržením ústavního procesu, který byl pro většinu občanů shůry dodávaným darem, jehož vzniku a průběhu se nijak zvlášť nemuseli účastnit a jehož principy pořádně nechápali a dodnes nechápou.

Charta 77 nemohla proto nabídnout nic jiného než určitou deskripci fenoménů. K pokusu o zásadní analýzu a náznak diagnózy znivelizovaných a centrálně-direktivně manipulovaných společenských poměrů nedošlo a dojít nemohlo. I když se jednotliví autoři snažili oslovit širší veřejnost liberálně pojatou rétorikou individuálních lidských a občanských práv, bez ideového zakotvení v příslušném historicko-politickém kontextu nemohli najít dostatečnou odezvu. V V V širších vrstvách společenosti panoval buď strach, neyájem anebo se začalo projevovat očekávání,  jež  intuitivně směřoval k tázání po hlubších příčinách panující mizérie a po způsobech jejího překonání. Nepopiratelný odstup na straně spoluobčanů nepramenil proto jen z obavy o vlastní bezpečnost, ale i z vágně prožívaného hladu po významech a hlubších transcedentních souvislostech a vysvětleních.4)

Nastolení beztřídní společnosti totiž znamenalo a znamená ztrátu specifických prostředí nezbytných pro výchovu a kultivaci lidí, kteří považují nezištnou a profesionálně fundovanou práci v oblasti legislativy, exekutivy či soudní moci za osobně i společensky žádoucí cíl. Masy izolovaných a existenčně na státu (stranické příslušnosti) závislých jedinců nejsou  konceptuálně a motivačně připraveny pro těžké úkoly průběžného občanského, respektive politického myšlení, neřku-li jednání. Podobně nejsou spojeny jasným vědomím společného zájmu, které by byly schopny přijmout v podobě určitých, jasně vymezených cílech ústavně-právního a hospodářského procesu.

Životaschopné je doopravdy jen to, co v sobě obnáší dějinnou pravdu. Pravdu objevovanou a znovuobjevovanou neselektivně pojatým způsobem viděním a soustavnou reflexí. V komunistické, respektive sekularizované a převážně materialistiky zaměřené masové společnosti byl každý pokus o nastolení dialogu s mocí počin významný a odvážný. Nicméně na úplnější a objektivní hodnocení chartistického pokusu o obnovu  některých dimenzí politické kultury, byť prostředky nepolitické politiky, bude nutno si ještě počkat.

 

 

Poznámky:

 

1) Sborník Charta 77 (1977 - 1989 ), uspořádal V. Prečan, nakl. Archa, Bratislava 1990.

2) Piotr Wandycz, The Price of Freedom, nakl. Routledge, Londýn 1994.

3) Sborník Charta 77..., str. 255.

4) Gordon Skilling, Charter 77 and Human Rights in Czechoslovakia, nakl. George Allen and Unwin, Londýn 1981, a další Skillingovy práce o disentu. Všechny mají převážně deskriptivní charakter, jež při veškeré pečlivosti a obsáhlosti podávaných informací nevysvětlují dějinný kontext ztráty lidských a občanských práv. Pokud jde o vysvětlující hodnotu, například ve srovnání s výše uvedenou prací P. Wandycze, jde o příspěvek k poznání dynamiky tohoto procesu dost skromný.

 

 

 

 

Převzato z Revue Střední Evropa