Návrh novely vyhlášky města Brna, kterou se ve městě Brně zřizuje městská policie

 

Důvodová zpráva

 

Klíčová slova

Rozdělení výkonné moci, negativní názor občanů, nové cíle, služba občanům, efektivnější využívání prostředků, vnitřní struktura, kooperace s PČR, vybavení MP, omezení možnosti korupce.

 

Úloha struktur nadřízených MP

 

Stav bezpečnosti v městě Brně, jeho finanční možnosti, úroveň poznatků o fungování MP a zejména tlak veřejného mínění vedou k nutnosti novelizovat vyhlášku o MP. Přičemž je nutné ze strany městského zastupitelstva adekvátně reagovat nejen na současný stav, ale snažit se předvídat budoucí vývoj úrovně bezpečnosti ve městě.

Zejména bude třeba dbát na dodržování zásady moderního řízení - managementu - prostřednictvím navržení adekvátní organizační struktury, vzájemných interních a externích systémových vazeb atp. Nezanedbatelné úsilí bude nutné věnovat i odborné přípravě příslušnic a příslušníků MP. Rovněž bude nutné institucionalizovat i kontrolní funkci systému MP při zachování stávajících kontrolních povinností příslušných funkcionářů.

Bezpečnost občanů je v demokratickém státě nedělitelná. Z tohoto důvodu lze chápat jakékoliv úzce partajní, neřkuli osobně utilitární, zájmy jako zájmy nekorektní a ve svých dlouhodobých důsledcích jako zájmy demokracii destruující.

Na vyhlášku by zcela logicky měly navazovat jak jednání s policií ČR tak také změny v dlouhodobě platných interních řídících dokumentech MP.

Městská policie bude sloužit našim spoluobčanům přesně tak kvalitně jak dovedně ji k tomu přinutíme. A o to, jak doufám, všem členům zastupitelstva města Brna jde.

 

Rozdělení výkonné moci

 

Jednou ze základních podmínek pro fungování demokratického systému vlády je rozdělení moci mezi více subjektů - jejich nositelů. V rámci naplňování zmíněné podmínky došlo v měsících bezprostředně po 11/89 také k rozdělení moci výkonné v oblasti bezpečnostní. Došlo k obnovení municipálních policejních sborů nazývaných u nás městskou policií (dále MP).

Demokratizující se společnost opět pouze znovu vytvořila to co již několik staletí před únorovým komunistickým pučem fungovalo a osvědčilo se nejen u nás ale také v řadě zemí EU s nimiž máme podobné historické základy.

Úloha MP je v demokratickém státě nezastupitelná s nezpochybnitelná

 

Současný stav

 

Současné hlasy a případně i snahy o zrušení MP v některých městech České republiky jsou mnohdy motivovány malou výkonností a někdy také chováním některých městských strážníků. Zde je třeba si uvědomit, že občané jsou mnohem citlivější na jeden jediný nevydařený zásah MP než na množství zásahů úspěšných.

Hlasy žádající zrušení MP z té části politického spektra, která se snaží omezit demokratické svobody na základě vyznávání totalitních ideologických pouček, je třeba co nejenergičtěji odmítnout.

 

Názory uváděné v prvním odstavci prezentuje také ne nevýznamné množství brněnských občanů. Několik evidentně neprofesionálních zásahů učiněných brněnskou MP jimž se dostalo značné publicity k tomu významně přispělo. Rovněž je faktem, že v řadě okrajových čtvrtí lze vidět dvojice městských policistů pouze anonymně se projíždějící se v autě, navíc často rychlostí evidentně převyšující vyhláškou povolené meze. Negativně působí také, arogantní chování některých strážníků.

Stručně řečeno stále více občanů začíná zastávat názor, že MP zde není pro daňového poplatníka, ale začíná se měnit ve zbytnělou instituci jen málo napomáhající udržení jeho pocitu bezpečnosti v místě bydliště a městě Brně pak obecně. Někteří zastávají také názor, že vymezení pravomocí mezi MP a PČR nebylo od prvopočátku systémově správné a obsahovalo řadu duplicitních funkcí a kooperačních neujasněností.

 

Vše nasvědčuje tomu, že nastal čas na aktualizaci předmětné vyhlášky.

 

Cíle novely

 

A) Lepší služba občanovi

 

Cíle bude podle novely dosahováno:

  1. maximálním nasazením pracovníků MP ke službě, lidově řečeno "na ulici"
  2. přiblížením služeben MP do městských čtvrtí a dále až do služebních obvodů
  3. pochůzkovou službou v obvodu (obvodech) služebny
  4. aktivními komunikačními aktivitami jednotlivých pracovníků MP na obvodech (proto psycholog na ředitelství a příslušná příprava v tomto směru)
  5. odpovědnost konkrétního pracovníka za stav bezpečnosti v přiděleném obvodě (nebo jeho části)
  6. logickou strukturou dlouhodobých a krátkodobých úkolů zadávaných jednotlivě příslušníkům MP

 

B) Racionálnější využívání prostředků vynaložených na MP

 

  1. značné omezení počtu dopravních prostředků
  2. umístění obvodních služeben v objektech jež jsou v majetku města nebo jeho městských částí
  3. zavedení efektivnější vazby mezi kvalitou výkonu služby a odměnou za ni
  4. předisponování prostředků ušetřených na racionalizaci práce ředitelství do výkonu na obvodech
  5. orientace na výbavu MP

 

C) Systémově logičtější vnitřní struktura a funkce MP

 

  1. minimalizací správních funkcí ředitelství MP na nezbytné zákonným rámcem požadované minimum
  2. zavedení nových funkcí podporujících kvalitu výkonu a bezpečnost pracovníků MP při pochůzkové činnosti
  3. přesné definování úkolů a odpovědností u všech pracovníků MP

 

D) Systémově logičtější spolupráce s PČR

 

  1. vyžadování pomoci při ohrožení bezpečnosti za přesně stanovených podmínek
  2. informační pomoc při vyšetřování trestných činů spáchaných na teritoriu obvodu
  3. spolupráce při bezpečnostní prevenci na všech srovnatelných organizačních úrovních
  4. pořádání pravidelných koordinačních porad

 

E) Racionalizace vybavení MP a jejích pracovníků

 

  1. orientace na spojovací prostředky
  2. a obranné prostředky
  3. zaměření na výstroj policisty s ohledem na práci při pochůzkách
  4. vybavení služeben počítači a jejich propojení do sítě s adekvátním způsobem utajení předávaných dat

 

 

F) Omezení možností korupce

(resp. prosazování individuálních nebo skupinových zájmů )

 

  1. zavedení supervize (jeden pracovník), který nepodléhá řediteli MP, nýbrž přímo primátorovi města a podává informace jemu i bezpečnostní komisi Rady města
  2. ředitel MP (vedoucí revíru) předkládá Zastupitelstvu města (Zastupitelstvu městské části) zprávy obsahující informace o hospodaření, aktuálním stavu případných organizačních i personálních změn atd.

 

Závěr

 

Změny, které jsou navrhovány v novele vyhlášky o městské policii jsou reakcí na změny jimiž společnost od doby přijetí stávající vyhlášky prošla. Souběžně s tím je také reakcí na zkušenosti které byly postupně získávány o práci MP.

Na tyto změny je možno nereagovat. Je ovšem otázkou za jak dlouho se nám bezpečnostní realita ve městě Brně připomene svým zhoršováním. Politická práce je také prací při níž je nutná nemalá dávka předvídavosti. Budeme-li nepředvídaví, bude nás vždy realita překvapovat a budeme jen trpnými pozorovateli zhoršování bezpečnostních podmínek života svých spoluobčanů.

 

RNDr. Svatopluk Kalužík