Přílohač. ....... k usnesení .......... zasedání Zastupitelstva města Brna

 

Město Brno

 

Vyhláška města Brnač. .........

kterou se mění a doplňuj vyhláška č. 1/1992, jíž se ve městě Brně zřizuje Městská policie podle zákona ČNRč. 553/91 Sb.

 

Článek 1

 

Zastupitelstvo města Brna (dále jen Zastupitelstvo) na svém zasedání dne 12. 2. 1992 schválilo ve smyslu ustanovení § 14 odst. 1 písm. o) a § 36 odst. 1 písm. k) zákona ČNR č. 397/90 Sb. o obcích ve znění pozdějších předpisů obecně závaznou vyhlášku, kterou se na základě zákona ČNR č. 553/91 Sb. o obecní policii (dále jen zákon), ve znění pozdějších předpisů, způsobem určeným v § 1 odst. 1 tohoto zákona, zřizuje Městská policie ve městě Brně. Městská policie může být zrušena obecně závaznou vyhláškou města Brna.

 

Článek 2

Úvodní ustanovení

 

  1. Městská policie (dále jen MP) se ustanovuje podle zákona, aby zabezpečovala místní záležitosti veřejného pořádku v rámci působnosti města Brna (dále jen města).

  2. MP, jako součást institucí města, nenahrazuje činnost policieČR (dále jen PČR). Úkolem MP je spolupracovat s PČR.

  3. Každý má právo obracet se na zaměstnance města zařazené do MP (dále jen strážník) se žádostí o pomoc; strážníci jsou povinni v rozsahu svých úkolů požadovanou pomoc poskytnout.

 

Článek 3

Úkoly MP

 

Při zajišťování bezpečnosti a místních záležitostí veřejného pořádku na území města MP zejména:

a)dohlíží na dodržování obecně závazných právních předpisů o ochraně veřejného pořádku, zejména dodržování vyhlášek města

b) přispívá k ochraně bezpečnosti osob a majetku

c) dohlíží na dodržování pravidel občanského soužití

d) odhaluje přestupky, ukládá a vybírá v blokovém řízení pokuty za přestupky podle § 30 odst. 1 písm. a) a b), § 47, 48, 49 odst. 1 písm. b) a c) a § 50 zákona ČNRč. 200/90 Sb. o přestupcích ve znění pozdějších předpisů

e) ukládá a vybírá v blokovémřízení pokuty za přestupky proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu spáchané neuposlechnutím zákazu, který vyplývá z místní úpravy silničního provozu a stání vozidla na chodníku

f) upozorňuje fyzické a právnické osoby na zjištěné nedostatky a podle konkrétní situacečiní opatření k odstranění těchto nedostatků, zejména

- vykonává dozor a postihuje správce všech pěších komunikací na území města za nedodržování čistoty a jejich schůdnosti zejména v zimním období

- vykonává dozor a postihuje správce parkových a ostatních prostorů na území města za nedodržováníčistoty a jejich schůdnosti zejména v zimním období

g) vykonává základní dozor nad dodržováním komunální hygieny na území města a hlásí zjištěné nedostatky příslušné hygienické stanici a příslušné městskéčásti

h) dohlíží na realizaci staveb a bezpečné provozování staveniště

i) vykonává dozor a postihuje poškozování soukromého a veřejného majetku, staveb a zařízení

j) plní další úkoly dle usnesení Zastupitelstva, Rady města a příslušné Rady městskéčásti

 

Článek 4

Kompetence a pravomoci orgánů města ve vztahu k MP

 

  1. Velitelem MP je primátor města, výkonem některých úkolů při řízení je pověřen strážník - ředitel MP (dále jen ředitel MP), který splňuje podmínky vymezené v článku 6 této vyhlášky. Ředitel MP je ze své činnosti odpovědný primátorovi města a Radě města.Ředitele MP jmenuje a odvolává Rada města.

  2. Nejvyšší kontrolní, revizní a odvolací orgán je Zastupitelstvo.

  3. V době, kdy funkce ředitele MP není obsazena, vykonává velitelskou pravomoc přímo primátor města. Ten je povinen nejdéle do dvou měsíců od okamžiku převzetí této funkce vyzvat Radu města k jmenování nového ředitele MP. Dokud Rada města na svém zasedání nejmenuje ředitele MP, vykonává tuto funkci dále primátor města. Ten je povinen uvést jmenováníředitele MP na pořad jednání každého dalšího zasedání Rady města.

  4. Stížnosti a podněty Rady městské části a ostatních fyzických i právnických osob, týkající se činnosti MP, projednává bezpečnostní komise Rady města. Podněty musí být předány výhradně písemnou formou. Každý podnět musí bezpečnostní komise začít projednávat nejpozději do měsíce od jeho přijetí. Po projednání podnětu komise předá výsledky šetření a návrh rozhodnutí Radě města.

  5. Rada města na základě výsledku šetření bezpečnostní komise Rady města vydá rozhodnutí schvalující postup MP, nebo učiní kroky potřebné k nápravě, či změně napadeného rozhodnutí. Bezpečnostní komise je oprávněna také dát podnět k odvolání, potrestání, či vyvození jiných důsledků vyplývajících z chybného postupu ředitele MP a ostatních strážníků. O výsledcíchšetření každého podnětu je neprodleně písemně vyrozuměn stěžovatel.

  6. Kontrolou a revizí činnosti MP je pověřena kontrolní a revizní komise Rady města. Ta o veškerých výsledcích svého šetření informuje Radu a Zastupitelstvo. Kontrolní a revizní komise může na základě výsledků šetření podat podnět k odvoláníředitele MP.

  7. Primátor města jmenuje a odvolává pracovníka Odboru kontroly Magistrátu města Brna do (z) funkce pracovníka zabývajícího se kontrolní činností v rámci MP. Tento je podřízen pouze primátorovi města a má přístup ke všem informacím souvisejícím s činností MP. Zjistí-li pochybení, je povinen o tomto neprodleně informovat primátora města a bezpečnostní komisi Rady města.

 

Článek 5

Řízení a organizacečinnosti MP

 

1. V kompetenci ředitele MP je jmenovat a odvolávat strážníky MP do (z) funkcí vymezených včlánku 5 odst. 2 této vyhlášky.

2. Funkce v MP (mimo ředitele MP) jsou následující

- strážník, zástupceředitele MP, v počtu 1

- strážník, pracovníkředitelství v počtu 8

- strážník, vedoucí revíru

- strážník, zástupce vedoucího revíru

3. Ředitelství MP má sídlo v budově magistrátu města a skládá se z deseti pracovníků a to ze strážníků vykonávající funkce

- ředitel

- zástupceředitele

- řízení výkonu služby a koordinace s PČR

- personalistika aškolení

- psycholog

- právník

- finance a majetek

- technika a rozvoj technického zabezpečení, týlové zabezpečení

- tiskový mluvčí

- fyzická příprava a přezkušování fyzické zdatnosti, střelba

4. Strážníci pověření manipulací s technickými prostředky k zabránění odjezdu vozidla jsou podřízeni pracovníkuřiditelství MP, v jehož kompetenci je technika a rozvoj technického zabezpečení.

5. Každá městská část je pouze v jednom revíru MP. Vedoucí revíru je povinen přihlížet k návrhům Rady městské části, pokud nejsou v rozporu s příkazy ředitele MP, či jeho zástupce. V případě rozporu mezi příkazy ředitele MP, či jeho zástupce a návrhy Rady městské části, nebo v neodkladných záležitostech, je vedoucí revíru povinen respektovat příkazyředitele MP.

6. Jakékoliv spory vzniklé mezi Radou městské části a ředitelem MP projednává bezpečnostní komise Rady města, podle článku 4 odst. 4 této vyhlášky.

7. Strážníci MP provádí pochůzky v městských částech. Každý strážník má přidělené území, kde zodpovídá za hlídkovou a dohlížecí činnost. Seznam území a strážníků, kteří jej mají na starost, je vedoucí revíru povinen předat Úřadu městské části. Pochůzkové služby se neúčastní pouze strážníci pověření ředitelem MP činností jinou než pochůzkovou, avšak pouze v rozsahu možností článku 3 této vyhlášky. Dále se pochůzkové služby nemusí zúčastnit ředitel MP a jeho zástupce, pracovníci ředitelství MP, vedoucí revíru a jeho zástupce a strážníci pověření zabezpečováním techniky související se zabráněním odjezdu vozidla. Pochůzkovoučinnost vykonávají strážníci MP výhradně pěšky.

8. Pochůzkovou činnost strážníků organizuje vedoucí revíru, či jeho zástupce, na základě podnětů Rady městské části, pokud však nejsou v rozporu s příkazemředitele MP.

9. Ředitel MP je povinen dbát na přizpůsobování počtu strážníků sloužících v revíru podle počtu obyvatel a výskytu přestupkové činnosti (v kompetenci MP) v příslušné městské části tak, aby poměr počtu strážníků zajišťujících pochůzkovou činnost k počtu obyvatel a bezpečnostní situaci (v kompetenci MP) v městskéčásti odpovídal na celém území města.

 

Článek 6

Personální podmínky

 

Strážníkem MP se může stát každý bezúhonný občan ČR, starší 21 let, tělesně a duševně způsobilý k výkonu služby, který se prokáže osvědčením podle vyhlášky MV ČRč. 88/96 Sb.

 

Článek 7

Práva a povinnosti strážníků MP

 

1. Strážník MP je v pracovním poměru k městu. Při provádění zákroků a úkonů je povinen dbát cti, vážnosti a důstojnosti osob i své vlastní. Při výkonu služby je strážník povinen dodržovat ustanovení zákona ČNRč. 553/91 Sb. o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů.

2. Ve službě a při provádění zákroků a úkonů k plnění úkolů MP požívá strážník ochrany veřejnéhočinitele ve smyslu ustanovení Trestního zákona.

3. Při provádění zákroků a úkonů k plnění úkolů MP, za podmínek a v rozsahu stanoveném zákonem je strážník oprávněn

- požadovat vysvětlení

- požadovat prokázání totožnosti

- předvést osobu

- odebrat zbraň

- zakázat vstup na určená místa

- otevřít byt nebo jiný uzavřený prostor

- odejmout věc

- zastavovat vozidla

- používat technické prostředky zabraňující odjezdu vozidla

- vstupovat do živnostenských provozoven

4. Při výkonu pravomoci je strážník MP oprávněn za podmínek a v rozsahu stanoveném zákonem, použít k ochraně bezpečnosti jiné osoby, své vlastní, nebo majetku

- hmaty, chvaty, údery a kopy sebeobrany

- slzotvorné prostředky

- obušek

- pouta

- psa

- úder služební zbraní

- hrozbu služební zbraní

- varovný výstřel ze služební zbraně

5. Strážník MP je oprávněn použít služební zbraň pouze za podmínek nutné obrany, nebo za podmínek krajní nouze,či aby zamezil útěku nebezpečného pachatele, jehož nemůže jiným způsobem zadržet.

6. Odpovědnost za škodu způsobenou strážníkem MP při výkonu jeho pravomoci, i nároky poškozených seřídí ustanovením zákona.

7. Stejnokroj a výstroj strážníků MP upravuje samostatná vyhláška města Brna, která je v souladu s jednotícími prvky dle vyhlášky MV ČRč. 88/96 Sb.

8. Strážník MP je povinen pomoci občanu, který se nachází ve stavu krajní nouze.

9. Ředitel MP je povinen na zasedání Zastupitelstva předkládat osobně pravidelné zprávy o činnosti MP a průběžně podávat informace o plnění požadovaných úkolů primátorovi. Tutéž povinnost má vedoucí revíru vzhledem k městské části (podává informace očinnosti revíru). Předkládané zprávy musí obsahovat:

    1. finanční rozbor fungování MP (příslušného revíru) s odkazem na dostupné doklady

    2. aktuální stav prováděných reorganizací

    3. hodnocení dodržování závazných právních předpisů na území města v rozsahu kompetencí MP

    4. přehled zásahů MP, s vyčleněním těch, které byly provedeny v součinnosti s PČR

10. Ředitel MP je povinen vypracovat návrh dohody města s PČR o koordinaci a spolupráci, který obsahuje zejména:

a) možnost v neodkladných případech požádat PČR o vyslání zásahové jednotky a metodiku této operace

b) v případě společných akcí nadřazenostřízení PČR

c) zajištění informačních toků mezi MP a PČR

d) zajištění spojení mezi strážníkem MP a dispečinkem PČR

Tento návrhředitel MP předá primátorovi města jako veliteli MP jako podklad k jednání s PČR. Existuje-li již taková smlouva, tato povinnost odpadá.

11. Ředitel MP je povinen vypracovat a předložit primátorovi města ke schválení Statut MP, který obsahuje zejména:

a) rozdělení území na revíry a indexaci jednotlivých rajónů dle obtížnosti (rajón - oblast působnosti jednoho strážníka MP při zajišťování pochůzkovéčinnosti).

b) platovýřád

c) náplň práce všech zaměstnanců MP (vyjma ředitele MP)

d) směrnice pro práci MP v nichž se zobrazí organizační struktura, metodikařízení MP a metodiky práce všech zaměstnanců MP

e) kriteria pro hodnocení práce u MP

Existuje-li již takový statut, tato povinnost odpadá.

 

Článek 8

Ostatní ustanovení

 

  1. Touto vyhláškou se mění článek 1, ruší se a nahrazují se novým textem články 2-11 vyhláškač. 1/1992 Zastupitelstva města Brna.

  2. Touto vyhláškou se ruší vyhláškač. 13/1996 Zastupitelstva města Brna.

  3. Touto vyhláškou se ruší jízdní oddíl MP.

  4. Touto vyhláškou se ruší stavební policie MP.

  5. Touto vyhláškou se ruší Jednotka operativního zásahu MP a jakékoliv další vnitřní struktury MP, ve kterých by měli strážníci MP jiné úkoly, než pochůzkovou činnost, činnosti uvedené v článku 3. této vyhlášky, činnosti související s manipulací s technikou k zabránění odjezdu vozidla ačinnosti plynoucí z nutnosti zajištění organizace MP.

  6. Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem: ........................... .

 

 

primátor města Brna

 

 

1. náměstek primátora města Brna