Dámy
a pánové.
Od francouzské revoluce se zde historie neustále
prohlubuje, a proto je konzervativní filozofie obrovským přínosem, neboť je
jediná správná a to z mnoha důvodů. Skutečně můžeme být hrdí na to, i když
vás je tu tak málo a to mě hrozně mrzí – ono to je strašně obtížný dneska, že
tato filozofie není lépe propagována, protože evidentní blud liberalismu na
jedné straně a současně na druhé by se velmi rychle vyjevil a o to mi tady jde.
Jeden současný český senátor, jak víte, tak konzervativci jsou roztroušeni v různých
stranách, mi řekl, že cílem nebo smyslem konzervativců v čechách je jen
brzdit, oddalovat a překážet, nic jiného se bohužel dělat nedá. A to že se dá
dělat tak málo, má samozřejmě své české historické kořeny, ale souvisí to také,
konzervativec byl zřejmě i Riegr, skutečný důvod proč je to tak obtížné, je
právě ve formulaci konzervativního myšlení. Zatímco liberalismus je jednoduchá,
primitivní, mezinárodní internacionála a ideologie, socialismus je ještě
jednodušší. V naší osvícenské, pseudoracionalistické kultuře od
francouzské revoluce, samozřejmě takové jednoduché věci vypadají velmi slibně.
Liberalismus tvrdí, že stát není, to je jeden z největších bludů, že je jen
jedinec, že společnost neexistuje, že je to jen suma jedinců, kteří tady nějak
volně fungují a bohužel z hlediska bezpečnosti a obrany se jim najednou a
z jisté minimální byrokracie stát potřebují. Ale přesto společnost není,
to je tak evidentní blud, že prostě si jiný ani nedovedeme představit. A že to
má tento blud pro společnost nebezpečné důsledky je evidentní, společnost se
pochopitelně rozpadá. Anglický konzervativní myslitel Roger Scruton mluví o
ztrátě normativnosti. Ten individualismus liberálů vede k tomu, že ta
společnost jakoby nemá hodnoty a to můžeme vidět dnes a denně v televizi:
ztráta etikety, ztráta dobrého jazyka - normativnost
už ve škole není, objevují se školní zákony, které chtějí rozložit tradiční
školství, tu disciplínu, tu autoritu učitele, rodiny a ve státě autority všeho
druhu. Je jenom individum, a to individum má možnost v liberalismu si
dělat s tím druhým individuem vlastně co chce. Výsledkem může být
pedofilie, která je chápana stále normativně. Jeden anglický novinář nám řekl,
že jediné dva morální příkazy, který zůstaly je
podofilie a zákaz kouření – to ostatní se už může. Jestli se už všechno může,
jestli se ty dvě individua dohodly, že už všechno můžou,
tak samozřejmě se ta společnost musí rozpadat. Takže z toho vidíme, kam
filosofický a politický liberalismus vlastně vede (evidentně k rozkladu
společnosti). Zároveň liberalismus nahrává socialismu a socialismus jako druhá
evropská ideologie už prakticky dvě stě let naopak tvrdí nebo tvrdívala, že
jedinec v podstatě sám je bezmocný. Socialismus byl založen na jedné
straně jako starosti o chudé, na druhé straně o závist a na straně třetí byl
založen na představě, že státní byrokracie čili úředníci jsou schopni chudobu
jaksi odstranit. Konzervativec ví, že je neodstranitelná, že je věčná. Ale
samozřejmě, že se bude pokoušet, aby ji bylo méně, ale
ne nikoliv co nejméně. Tak někde, kde končí starost o sirotky a vdovy, tam
někde začíná byrokratický stát. A byrokratický stát, jak víme, je anonymní,
neutrální, státní úředníci vykazují pouze nějakou činnost, ta je anonymní
neosobní, ničí solidaritu, která existuje v rodinách, v příbuzenstvech, v obci
a v organismu společenském. A zároveň vede celý tento stát k chudobě.
Extrémní výhonkem socialismu, jak víme, je komunismus,
ale i v těch neextrémních podobách je socialismus velmi drahý, velice
neefektivní a velice špatný. Už jen faktem, že zaměstnává tolik úředníků, kteří
v podstatě vykonávají nekreativní, netvůrčí práci a vlastně jím to škodí
také, ale oni to totiž nevědí. To je socialismus, ten známe.
A kde stojí konzervatismus? Konzervatismus stojí někde
uprostřed, i když ta asymetrie není správná. V těch obou extrémech – na
jedné straně všemocný, byrokratický státní aparát a na druhé straně osamocené
individuum, která má sice pocit velké osobní svobody, ale zároveň mu chybí
společenství, komunita, chybí mu ten přesah k ostatním a je takový osamělý
zbloudilý cizinec, individuum. Konzervatismus jasně a pragmaticky vychází ze
zkušeností historie. Naším zázemím a polem jsou vlastně ti mrtví, kteří něco
vybudovali, něco co tu vzniklo historického jako organismus, něco co funguje.
Samozřejmě, že i to má své odumírající větve a tady mají konzervativci trošku problém.
Občas je potřeba některé věci, buď z taktických důvodů a nebo protože už
odumřeli, skutečně opustit a nebudovat je znovu. Skutečně v tom organismu
vždy něco odumírá. Konzervativismus chápe společnost jako organismus, ne
neměnný, ne stálý, ale vytvořený historií jako jakési tajemství. My nevíme,
proč to tak je, jistě jinak vypadá konzervativec v konfuciánském kulturním
okruhu, jinak v hinduistickém, jinak v islámu, jinak v tom
křesťanském, evropském. Konzervativci existují všude, ale je teď otázka,
zda ta civilizace, ve které existují je skutečně ta
pravá. To ukáže pouze historie a my se jistě domníváme, že ta naše evropská
tradice je jistě lepší než ta konfuciánská nebo než ta hinduistická. Oni se
domnívají opak, ale to je v pořádku. Čili konzervatismus už z tohoto
hlediska nevytváří tu internacionálu, není tak univerzální. Je univerzální jen
v rámci své kultury. Potom to přichází národ – určitá lokalita, kde i ten
konzervativec reprezentuje spíš tu lokální situaci, proto se také říká, že je
tolik konzervativních filozofií, kolik je konzervativců, a to je problém. Už
tady na chodbě jsem se bavil s jedním pánem a už se ukázalo, že jsou mezi
námi některé nezásadní rozdíly, a proto konzervatismus nabádá velmi silně
k toleranci. Protože ta naše interpretace našich dějin, ať se snažíme jak se snažíme, tak nikdy nebude stejná. To ovšem
není zas takový velký problém, protože my tam máme určité záchytné body, které
i když nejsou ideologické, tak jsou přeci velmi zásadní. Ty body máte jistě
v programu, který jsem ještě nečetl. Je to autorita, je to stát, který je
chápán normativně jako ochránce pouze normativních principů. Podobně v tom
společenském smyslu má stát bránit řád, bezpečnost, majetek, to ostatní už není
doménou toho státu, protože stát nemá být ani ideologický ani subjektivní.
Krásně to řekl velký konzervativec rakouska Karl Kraus [? neporozuměl jsem], když řekl: „Od města
žádám bezpečnost a zametání popřípadě kropení ulic, ale bodrý jsem sám.“ Takže
ten stát je chápan v jistém smyslu minimálně jako u liberalismu a
v jistém smyslu jako ochránce toho pořádku. Ale náplň, ten obsah mezitím
individuem a tou společností, kterou do jisté míry v tom minimálním
hledisku jako je stát, tam je ten organismus těch obcí, církví, rodiny,
starších a podobně. Tam jsou ty autority, o které vlastně jde a tam jsou ty
základní principy konzervatismu, to jest kontinuita historická, to co se
podařilo udělat dobře, co všichni vidíme, že se udělalo dobře a co nechceme
likvidovat ani měnit, protože to nemá žádný smysl.
Bohužel, všechny tři ideologie nebo ty politické
proudy, které dnes vládnou evropě, i když ta konzervativní nejméně, jsou
strašně zavádějící už jenom svojí terminologií. Liberalismus může znamenat
svobodomyslný, může to být konzervativní liberalismus, který byl pěstován
v Anglii, který nebyl vůbec antiklerikální nebo proti církevní. Kdysi mi
osobně Margareth Thacerová řekla, že žádný anglický konzervativec, i kdyby byl
ateista agnostik, což být může, nemůže vystupovat proti náboženství – prostě
nesmí! Ona je dcerou metodistického kazatele. Protože právě ty církve tvoří
část toho prastarého organismu Evropy a i naše post-křesťanská filosofie je
vlastně křesťanský pohled na svět v jakési sekularizované podobě
v jistém smyslu. Samozřejmě, to co občas slyšíme z úst lidí jako je
stínový ministr zahraničí, je pro konzervativce nepřijatelné. Ale zavádějící je
často právě ta terminologie, podobně je to také to s tou konzervativní
terminologií. Často slyšíme o nějakém konzervativci rámci v komunistické strany nebo v rámci socialistické strany. Tak to je
samozřejmě hodně zavádějící. A je otázka jestli lze s tímto jménem
„konzervativní“ velkou stranu nebo silnou stranu vybudovat. Já mám s tím
velké pochybnosti, ale to už nechám k diskuzi. Ale samozřejmě,
konzervativců je mnoho a nejsou všichni filosofy a jejich pohled na svět je
spíš intuitivní, spíš bych řekl, předsudečný. Je to ten instinkt, že se nemá
bořit, že se nemá reformovat za každou cenu, že stát nemá být aktivistou, nemá
chrlit legislativu, ale nejen to, stát se má chovat velmi střidmě. Někdo by
řekl, že velmi zásadní instinktivní předsudek je už racionalizovaný. Totiž
v moderní době je největší blud ten, že existuje jakási technologie moci,
jakási vláda odborníků, jakoby odbornost a technologie a takovéto věci by mohli
tuto společnost řídit. Je to ten blud sociálního inženýrství a objevuje se i
v takzvaných konzervativních stranách. Je to skoro kánon dnešního dne.
Neustále se volá po odbornosti. Přitom problém není vůbec odbornost. Odborníky
potřebujeme, například abychom tu dálnici postavili, ale otázka je, jestli máme
vůbec stavět dálnice. Zásadní spor se vždy týká toho jestli
máme mít takovou nebo jinou školu vůbec. Čili „proč“, nikoliv „jak“. Teprve,
když jsme to „proč“ dohodli, tak samozřejmě pak můžeme hovořit o tom „jak“ a to
pak odborníky potřebujeme. Čili toto já považuji za
jeden z největších bludů a největší sílu konzervatismu právě považuji
v instinktivním odporu vůči racionalismu, že někdo bude všechno řídit, že
někdo bude všechno organizovat, odporu vůči tomu, že se odbourávají ty tradiční
vazby, odporu vůči tomu, že ta autorita klesá, odporu vůči tomu, že klesá
normativnost té kultury – doslova ty normy (že se může mluvit sprostě
v televizi, že se nedbá na gramatiku, že se nedbá na nic, na chování, že
je jaksi všechno dovoleno, pokud to je mezi dvěma dospělými jedinci). A tato
intuice, tento předsudek je velmi zásadní a myslím si, že vyvěrá z velmi
krásné a velmi hluboké věci. Vyvěrá totiž pravděpodobně psychologicky ze
šťastného dětství. Člověk, který měl šťastné dětství, který se dívá na svět
jako na zázrak, který vidí, že ten svět je krásný, že se v něm dějí úžasné
věci, tak nemá potřebu tento svět měnit. Děkuji Vám za pozornost.
Alexandr
Tomský, předneseno na Sněmu Konzervativní strany v Praze, 19. března 2005